Seminarai gegužės 13 d. 17-20.30 val.
Eugenijaus Ališankos esė
Ališanka „Plyšiai“
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2025/05/Alisanka-Eugenijus_Plysiai.pdf
Ališanka „Obelių trikampis“
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2025/05/Alisanka_Eugenijus_Obeliu-trikampis.pdf
Klausimai:
Esė „Plyšiai“
1. Kaip skirtingos patirties įtarpinimo formos (užrašymas, fotografavimas ir kt.) kūrinyje susiejamos su plyšio figūra?
2. Kokį santykį su tėvu sakytojas mezga pasakojimu? Kaip tai atliekama ir kaip susiję su jo kaip veikėjo santykiu su tėvu?
3. Kokie ryšiai pasakotoją sieja su skirtingomis bendruomenėmis?
Esė „Obelių trikampis“
1. Kaip ir kokiu tikslu kūrinyje veikia kronikininkas?
2. Palyginkite tekste aprašytą laiką su pasakojimo (sakymo) laiku bei tempu.
3. Kokie ryšiai pasakotoją sieja su skirtingomis bendruomenėmis?
x x x
Seminaras gegužės 6 d. 17-20.30 val.
Giedros Radvilavičiūtės esė „Nekrologas“
Klausimai:
1. Diskurso adresatas. Koks jis, kaip konstruojamas, kaip kinta per visą esė ? Iveta Ivanauskaitė
2. Diskurso žanrai. Kokie diskurso žanrai minimi, imituojami, ironizuojami ir pan. ? Samanta Kalinauskaitė
3. Diskurso subjektas. Koks ryšys sieja (i) pasakotoją kaip sakytoją, (ii) pasakotoją kaip pasakymo subjektę ir (iii) aprašomą draugę? Kaip esė veikia atjungimo ir įjungimo mechanizmai?
4. Atsikartojančios diskursyvinės figūros. Kaip kartojimasis keičia jų reikšmę?
Papildoma literatūra:
Ricoeuras, „Šneka ir rašas“ in Interpretacijos teorija. Diskursas ir reikšmės perteklius, p. 37-49.
x x x
Seminaras balandžio 29 d. 17-20.30 val.
Julio Cortazar „Laumės plaukai“ in Lotynų Amerikos novelės arba: http://www.tekstai.lt/buvo/versti/cortazar/laumespl.htm
1. Kaip interpretuojate pirmą ir paskutinę apsakymo pastraipą? Kas nutiko lapkričio 7 dieną, kas įvyko po to ir kas pasikeičia pasakojant tai, ką skaito skaitytojas?
2. Kaip apsakyme varijuojama gramatinėmis formomis (asmenimis, laikais, nuosakomis)? Kokias reikšmes šios variacijos sukuria? Viktoras Bražas
3. Koks ryšys šiame apsakyme sieja objektyvų (įvykių) laiką, sąmonės (suvokimo) laiką ir pasakojimo laiką? Kokiomis gramatinėmis laiko nuorodomis šis ryšys konstruojamas? Emilija Ferdmanaitė
4. Mišelis kaip veikėjas ir Mišelis kaip pasakotojas: koks ryšys sieja pasakojamą istoriją (pasakymus) ir pasakojimo veiksmą (sakymą)? Samanta Kalinauskaitė
5. Kokį vaidmenį apsakyme atlieka rašymas ir žiūrėjimas? Kuo jie susiję, kuo skiriasi, koks jų santykis su pasakojimu ir suvokimu? – Kristina Alsytė
Papildoma literatūra:
N. Keršytė, Pasakojimo pramanai, Vilnius, VU leidykla, 2016, p. 276-283.
x x x
Seminaras kovo 18 d. 17-20.30 val.
E. Benvenisto straipsniai:
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/02/Benveniste-Emile_Subjectivity-in-Language.pdf
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/03/E.-Benveniste-The-Nature-of-Pronouns.pdf
Klausimai:
„Subjektyvybė kalboje“
1. Kokiomis prielaidomis paremtas kalbos lyginimas su įrankiu? Kaip jį vertina Benveniste’as? Koks požiūris šiuo aspektu būdingas šiandienai (pasvarstykite remdamiesi patarlėmis, idiomomis, kalbos įvaizdžiu meninėje kūryboje ir pan.)? Emilija
2. Kaip Benveniste’as supranta subjektyvybę? Kuo kalbinis „aš“ skiriasi nuo asmenybės (psichologijoje) bei filosofinio ego (Descartes’o filosofijoje, Husserlio fenomenologijoje)? Iveta
3. Kuo asmeniniai įvardžiai skiriasi nuo daiktavardžių ir pavadinimų? Ar tai galioja visoms kalboms? Rokas
„Įvardžių prigimtis“
1. Kokiame lauke Benveniste’as svarsto apie įvardžius: konkrečių kalbų [individual languages, langues], kalbos apskritai [language in general, langage], šnekos [speech, parole] ar diskurso [discourse, discours]? Viktoras
2. Į ką nurodo (referuoja) asmeniniai įvardžiai? Kaip tai susiję su reikšmės samprata Saussure’o kalbotyroje (prieštarauja, papildo ar kt.)?
3. Kokiais įvardžiais galima atlikti kalbos prisiėmimą [appropriation]? Palyginkite šio veiksmo sąlygas su performatyvo sąlygomis. Kristina
Fakultatyvus skaitinys: ištrauka iš M. Heideggerio veikalo Būtis ir laikas (Sein und Zeit) „Šnekalai“ (in Rinktiniai raštai, Vilnius: Mintis, 1992, vert. A. Šliogeris)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2025/03/Heideggeris_Butis-ir-laikas_Snekalai.pdf
X X X
Seminaras vasario 17 d. 17-20,30 val.
Filmas „JFK“ (Oliver Stone, 1991)
Prokuroro J. Garrisono kalba teisme:
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2025/02/JFKfilm-retorik.doc
Klausimai (kiekvienam pasirinkti po vieną):
Šaltiniai:
Vasario 17 d. seminarui norėčiau atsakyti į 3 klausimą
Vasario 18 d. seminarui 4 klausimas
Emilija, 4 kl. vos vos anksčiau pasirinko Kristina, tad rinkitės ką nors kita.
Kristina, 4 kl. dviem minutėm anksčiau pasirinko Rokas, tad rinkitės kitą klausimą.
Tada 10, apie kino retorikos priemones.
Vasario 18 d. seminarui 11 klausimas.
Sveiki, seminarui renkuosi 2 klausimą.
Sveiki, aš bandysiu 9 kl., apie šios kalbos topos.
Sveiki, vasario 17-tos seminarui pabandysiu imtis 7 klausimo.
Sveiki, bandysiu 6 klausimą.
Vasario 18 d. seminarui 8 klausimas.
Kovo 18 d. seminarui norėčiau atsakyti į „Įvardžių prigimties“ 1 klausimą
Sveiki, kovo 18 d. seminarui „Subjektyvybė kalboje“ renkuosi 2 klausimą.
Kovo 18 d. seminarui „Subjektyvybė kalboje“ 3 klausimas
Galiu pamėginti pirmo pirmą („Subjektyvybė kalboje“, 1 kl.)
Balandžio 29 d. seminarui atsakyčiau į 2 klausimą
Sveiki, balandžio 29 d. seminarui renkuosi 4 klausimą.
Jei niekas nepasirinko, balandžio 29 d. seminarui paimsiu 3 klausimą
Sveiki, gegužės 6 d. seminarui renkuosi pirmąjį klausimą.
Sveiki, gegužės 6 d. seminarui renkuosi antrąjį klausimą.