Perskaityti:
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Levi-Strauss_Mitų-struktūra_dalis.pdf
Pažiūrėti:
Billy Wilder „Popietinė meilė” (Love in the Afternoon) (1957)
X X X
Gruodžio 16 d. kontroliniui (vienas iš kūrinių pasirinktinai):
Medžiaga skaitymui ruošiantis seminarui gruodžio 9 d. ir kontroliniui 16 d.:
a) Pasakojimo pramanai, p.110-139 (metodologijos pristatymas)
b) Pasakojimo pramanai, p.139-146 (konkrečios analizės pavyzdys)
x x x
Gruodžio 2 d. seminarui:
Franzas Kafka „Pataisos darbų kolonijoje“ (in Procesas. Novelės (Baltos lankos, 2021); Procesas. Pilis. Novelės (Vaga, 1994)).
x x x
Lapkričio 18 d. I praktiniam kontroliniui:
Skaityti papildomai: Pasakojimo pramanai, p. 249-251, 276-283, 287-296, 299-301 (ypač rekomenduoju).
a) Alfredo Hitchcocko filmas “Rebeka” (Rebecca) (1940) (nesupainioti su šiuolaikiniu šio filmo perdirbiniu);
b) Jalmaras Bergmanas „Mergaitė Ekersto klebonijoj“ in Švedų novelės (patartina į kontrolinį tekstą atsinešti popieriniu pavidalu)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Bergmanas_Mergaitė-Ekersto-klebonijoj.pdf
x x x
Lapkričio 11 d. seminarui (visoms grupėms):
Roberto Rossellini Païsa (Kraštietis) (1946) – III epizodas (filmą sudaro 6 atskiri epizodai-pasakojimai; reikia pažiūrėti tik III epizodą apie Romą; laikas: 41:13 – 59:00 min)
a) Pasakojimo lygmenys, jų laikinis santykis. Pasakotojai ir jų adresatai – koks jų tarpusavio santykis?
b) Laikinės tvarkos ir trukmės figūros. Kokios laiko sampratos (kokio pobūdžio laikai) per jas atsiskleidžia? Kaip jos tarpusavy susijusios?
c) Atmintis ir užmarštis – koks jų santykis filme? Kaip atmintis/užmarštis reiškiasi per pasirinktą pasakojimo-rodymo būdą, t. y. per laikinį pasakojimo įforminimą?
x x x
Lapkričio 4 d. seminarui perskaityti:
I) Pasakojimo pramanai, p. 185-213, 243-266, 310-323.
II) Romualdo Granausko apsakymas „Šiaurės vėjas“ – pasakojimo laiko analizė (literatūros ir kino grupėms)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Granauskas_Šiaurės-vėjas.pdf
x x x
Iki spalio 21 d. pasižiūrėti:
Filmą „Kietas riešutėlis“ („Die Hard“ (1988)), rež. Johnas McTiernanas (net jei esate matę, būtina pasižiūrėti šviežiai). Jo pagrindu aiškinsiu, kaip semiotiškai analizuojamos figūros.
Pradėti skaityti būsimiems seminarams, skirtiems pasakojimo laiko analizei:
a) Pasakojimo pramanai, p. 167-183
b) http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Jubiliejaus-laikas_Kersyte.pdf – skaityti nuo p. 20 iki 40 p.
Medžiaga ir klausimai spalio 28 d. seminarui:
I) Literatūros grupė
Danutės Kalinauskaitės novelė „Nekalčiausia archeologija“ (iš rinkinio Skersvėjų namai)
http://www.satenai.lt/2015/10/30/nekalciausia-archeologija/
1) Apibūdinkite pasakojimo lygmenis ir pasakojimo veiksmo laiką. Kokios figūros ir izotopijos atsikartoja skirtinguose pasakojimo lygmenyse, kas juos sieja, o kas skiria? Kokius vaidmenis prisiima pasakotoja ir koks jų ryšys? Kaip suvokiamas skaitymo procesas, kokia jo samprata atsiskleidžia šioje novelėje?
2) Koks pasakotojos santykis su veikėjais atsiskleidžia per juslinį suvokimą? Aptarkite šiame kūrinyje veikiantį fokusavimą. Kaip apibūdinami veikėjai: kokios figūros jiems priskiriamos, kokia izotopija juos sieja, kaip atsiskleidžia jų tarpusavio santykiai? Remdamiesi figūratyvine veikėjų analize, nusakykite novelėje veikiančią rašymo sampratą.
Apie lygmenų pažeidimus skaityti: Pasakojimo pramanai: p. 377-379.
II) Kino grupė:
Billy Wilder „Popietinė meilė” (Love in the Afternoon) (1957)
a) Atlikėjų konfigūracijos ir su jais susijusios figūros
x x x
Skaitiniai paskaitoms:
Ferdinand de Saussure, Bendrosios kalbotyros kursas, vert. L. Perkauskytė, Vilnius: Vilniaus Universitete leidykla, 2014, p. 49-54, 99-113, 138-140, 147-159 (atkreipti dėmesį, kad vietomis vertime supainiotos signifikanto ir signifikato sąvokos – žr. knygos gale klaidų atitaisymo lapelį). Angliškame vertime Course in General Linguistics: Įvadas (IV-V skyrius); I dalis (I-II skyrius); II dalis (II skyriaus 1 poskyris ir IV skyrius).
x x x
Perskaityti iki rugsėjo 30 d.:
Skaityti abiems grupėms:
Pasakojimo pramanai: p. 364-376, 379-390 ; 390-403 (kino analizei) ; 405-417 arba 418-440 (literatūros analizei – fakultatyvu).
Literatūros grupė:
Juozas Aputis „Kojaitės, porykit!“ in Vieškelyje džipai, Vilnius : LRSL, 2005
1) Kiek novelėje pasakojimo lygmenų ir kokie jie? Kas ir kam pasakoja? Palyginkite skirtingus pasakojimo lygmenis: kaip tam tikros pasakojimo ypatybės (pvz., pasakojimo laikas, objektas) priklauso nuo konkretaus pasakotojo?
2) Palyginkite tam pačiam lygmeniui priklausančius skirtingus pasakojimus: kokiais ryšiais jie siejasi tarpusavyje, kas juos vienija ir kas atskiria? Kokiu būdu galima grupuoti istorijas? Kokios temos išryškėja, kai analizuojamos ne atskiros istorijos, o jų visuma?
3) Nustatykite, kokie fokusavimo tipai (suvokimo būdai) pasirinkti šiame tekste? Kaip skirtingi suvokimai siejasi su erdvės kategorijomis (atkreipkite dėmesį ir į moterų perspektyvą)? Kokiomis juslėmis suvokiama ir kokios suvokimo ribos? Kokį individo ir bendruomenės santykį atskleidžia novelėje veikiantys fokusavimai?
Skaityti: Pasakojimo pramanai p. 337-344 (literatūros analizei)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2024/09/Aputis_Kojaites-porykit.pdf
Kino grupė
Billy Wilder „Popietinė meilė” (Love in the Afternoon) (1957)
1) Filmo pasakotojai ir pasakojimo adresatai. Kokiems lygmenims jie priklauso? Koks pasakotojų ir jų adresatų tarpusavio santykis? Koks jų požiūris į tuos pačius pasakojimus (kaip interpretuojami tie patys pasakojimai)?
2) Skirtingų filmo pasakojimų analizė: a) pasakojimų rūšys pagal išraiškos būdą, arba mediją (sakytinė, rašytinė; kuo skiriasi šiame filme šios pasakojimų rūšys? kas joms būdinga? kaip jos veikia?); b) santykis tarp tiesos ir pramano (kaip pramanas „išsako“ tiesą?)
3) Skirtingų filmo pasakojimų analizė: a) santykis tarp to, kas papasakota, ir to, kas nutylėta (Arianos santykiuose su vyrais: tėvu, draugu, Flanaganu): tiesa, melas, paslaptis – kaip tai susiję?; b) santykis tarp vieno ir daug pasakojimų.
4) Koks pasakojimų vaidmuo (vaidmenys), kokia jų funkcija? Kokiu tikslu pasakojama? Kaip pasakojimas susijęs su geismu? Kaip kalbėjimasis su Ariana keičia Flanagano santykį su ja (kodėl šis širdžių ėdikas galiausiai pasirenka šią moterį? kaip tai susiję su kalbėjimu?)? Koks Flanagano santykis su kalbėjimu? Koks Arianos santykis su kalbėjimu(si) (su kuo ji kalbasi, o su kuo ne? kodėl?)
X X X
Perskaityti iki rugsėjo 23 d.:
Aristotelis, Poetika, ištraukos
Tiems kurie laisvai skaito angliškai (šis vertimas geresnis nei lietuviškas):
skaityti nuo 1447a iki 1453a; taip pat nuo 1459a (nuo We come now to the art of representation which is narrative and in metre…) iki 1460a
https://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.01.0056%3Asection%3D1459a
Lietuviškas vertimas:
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Aristotelis_Poetika_1.pdf
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Aristotelis_Poetika_2.pdf
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2021/09/Aristotelis_Poetika_3.pdf
Papildomas skaitinys – Platono ir Aristotelio literatūros sampratos komentaras (skaityti iki 11 p.; likusi dalis – fakultatyvu):
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2024/09/Poetikos-Ivadas_Platonas-Aristotelis_studentams.doc
Kino – vienas
Kino grupė, 4 klausimas
Literatūros, 2 klausimas
Literatūros grupė, 1 klausimas
Literatūros grupė, 3 klausimas
Kino grupė, antras klausimas
Literatūros grupė, 1 klausimas
Literatūros grupė, 2 klausimas (spalio 28d. seminarui)
Literatūros grupė , 1 klausimas ( lapkričio 4 d seminarui ).Rasa Baltė Balčiūnienė
Lapkričio 4 d. seminaras, pirmas klausimas.
Lapkričio 4 dienos seminarui 3 klausimas
Lapkričio 11d. Seminarui a klausimas
Lapkričio 11d. Seminarui c klausimas
Gruodžio 2 d. seminarui 3 klausimas.
Inga, #4
Laba diena, gruodžio 2 d. seminarui norėčiau paimti 1 klausimą, jeigu dar niekas nepasirinko. Jeigu kas pasirinko, galiu ir kitą 🙂