Užduotys – Diskursyvumas
VII seminaras A. Šlepiko apsakymas „Mano draugas Sigitas“
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/05/Slepikas-Mano-draugas-Sigitas.docx
Klausimai semiotikams:
- Kokios sakymo instancijos aptinkamos šiame tekste ir kaip jos sąveikauja? Remkitės Coquet subjektinių instancijų tipologija.
- Kokią sakymo situaciją implikuoja sakytojo kalbėjimas, kam jis kalba, kokiu tikslu? Kaip su tuo susijusios jo kalbėjimo-pasakojimo strategijos? – Karolina
- Kokį santykį su bendruomene ir savimi atskleidžia pasakotojo kalbėjimas? Išanalizuokite teigimo-neigimo, pripažinimo-atmetimo dialektiką, išreiškiamą leksemomis „mušti“, „užmušti“ ir jų variacijomis? – Toma
- Kokios figūros atsikartoja diskursyvinėje plotmėje ir kaip jos siejasi tarpusavyje? – Nora
Klausimai vertėjams:
- Kam skirta ir kokiu tikslu sakoma apsakyme pateikta kalba? Kokiam diskursyviniam žanrui ji priklauso? Kaip diskurso motyvacija susijusi su pasakojimo struktūra ir kalbėjimo strategijomis? Kas trukdo pasakoti nuosekliai?
- Kokios subjektinės instancijos veikia tekste? Koks jų tarpusavio santykis: sakytojo santykis su savimi, su pasakymo subjektais (Sigitu, bendruomene)? Kokiomis kalbinėmis formomis tai pasireiškia?
- Kokie diskursyviniai elementai – frazės, temos ir figūros – atsikartoja ir varijuojami apsakymo eigoje? Kokius reikšminius pokyčius įneša kiekvienas pakartojimas? Kaip jie susiję su sakytojo būsena, intencija ir veiksmais?
x x x
VI seminaras G. Radvilavičiūtės esė „Nekrologas“
Klausimai semiotikams:
- Kaip sakytoja konstruoja sakymo adresatą? Koks jų santykis? – Elena
- Kodėl pasakojama tarsi sakant viešą kalbą? Koks ryšys tarp skirtingų tekste pasirodančių diskursų – sakytinio ir rašytinio? – Gabrielė
- Palyginkite sakytoją su pasakymo subjektu. Kaip šie subjektai įrašomi į pasakymą? Pristatykite atjungimo-įjungimo mechanizmus. – bendrai
- Ką reiškia veidrodžio figūra? Kaip ji siejama su skirtingo tipo diskursais – sakytiniu ir rašytiniu? – Ugnė
- Kokią reikšmę šiame tekste turi kartojimasis? Paanalizuokite sutapimo/išsiskyrimo priešpriešą.
- Kodėl pasirinktas nekrologo diskursyvinis žanras? Kaip jis siejasi su esė žanru? – Rūta
- Kokio žanro diskursai, neskaitant esė ir nekrologo, veikia šiame tekste, ir kaip su jais siejasi sakymo ir pasakymo atlikėjos?
Klausimai vertėjams:
- Diskurso adresatas. Koks jis, kaip konstruojamas, kaip kinta esė eigoje, kaip susijęs su Ricoeuro svarstymais apie pašnekovą ir auditoriją? – Rokas
2. Diskurso žanrai. Kokie diskurso žanrai minimi, imituojami, ironizuojami ir t.t.? Koks šių veiksmų ryšys su Ricoeuro svarstymais apie žanrus ir kodus? – Lukas
3. Diskurso subjektas. Koks ryšys sieja (i) pasakotoją kaip sakytoją, (ii) pasakotoją kaip pasakymo subjektą (veikėją) ir (iii) kitą pasakymo subjektą (veikėją) – pasakotojos „draugę“? Kaip esė veikia atjungimo ir įjungimo mechanizmai? – Ona
4. Diskursyvinės figūros. Kokios figūros atsikartoja esė eigoje? Kaip kartojimasis keičia jų reikšmę? – Saulius
x x x
V seminaras P. Ricoeuras, „Šneka ir rašas“ in Interpretacijos teorija. Diskursas ir reikšmės perteklius, p. 37-49 (fakultatyviai perskaityti „Kalba kaip diskursas“ p. 20-24 (Įvykio ir reikšmės dialektika), p. 30-33 (Reikšmė kaip „prasmė“ ir „nuoroda“), p. 49-56 (Už raštą ir Užrašas ir produktyvus atitolimas) – prikabinta atskiru dokumentu).
Tekstas įkeltas į Teamsų klasę „Diskursyvumas“ (Files, Pamokų medžiaga).
Klausimai semiotikams:
- Kaip Ricoeuras pristato rašto ir šnekos santykį? Kuriam iš jų teikiamas pirmumas? – Monika
- Ką naujo Jakobsono komunikacijos modeliui pasiūlo Ricoeuras į jį įtraukdamas raštą? – Karolina
- Ką reiškia semantinė teksto autonomija? Kaip ji siejasi su adresantu ir adresatu? – Karolina
- Palyginkite Jakobsono poetinę funkciją ir kaip ją raštui pritaiko Ricoeuras. – Karolina
- Kuo skiriasi referencija kalbėjime ir užrašytame tekste? Į ką jos nurodo? – Toma
- Kodėl hermeneutikos pradžia siejama su raštu? – Toma
Klausimai vertėjams:
- Pranešimas ir kontaktas. Kaip ir kas užfiksuojama raštu? Koks kalbos aktų (lokucija, ilokucija, perlokucija) santykis su raštu? Kodėl Ricœuras teisėtvarkos, ekonomikos, istorijos (mokslo) gimimą sieja būtent su raštu? – Rokas
- Pranešimas ir kalbėtojas. Palyginkite intencijos ir reikšmės santykį kalbant balsu ir rašant. Ką reiškia „semantinė teksto autonomija“? Koks Ricœuro požiūris į intencijos ir teksto erezijas? Kuo skiriasi šnekėtojas nuo autoriaus? – Lukas
- Pranešimas ir klausytojas. Kuo skaitytojas skiriasi nuo klausytojo? Nuo ko ir kaip raštas išlaisvina diskursą ir kaip apriboja? Koks, anot Ricœuro, santykis tarp hermeneutikos ir dialogo? – Ona
- Pranešimas ir kodas. Kodėl literatūros žanrus Ricœuras lygina su gramatika? Kuo kalbėtojas skiriasi nuo kūrėjo? Ką Ricœurui reiškia „gamybos“ sąvoka? Ar sakytinės literatūros kūrinys – tai tekstas? Kodėl? – Saulius
- Pranešimas ir referencija. Kokius du referencijos akiračio išplėtimus aptaria Ricœuras? Ką jis turi omenyje, atskirdamas „situaciją“ nuo „pasaulio“? Kuo ypatinga poetinių tekstų referencija? – Deina
X X X
IV-V seminaras J. Cortazar, „Laumės plaukai“ (vert. T. Petrauskas, in Lotynų Amerikos novelės, Vilnius, Vaga, 1982)
http://www.tekstai.lt/buvo/versti/cortazar/laumespl.htm
Klausimai semiotikams:
- Kodėl pasakojant apie veikėjus kaitomi įvardžiai, vietos ir laiko nuorodos, kodėl pasakotojas nori «išgalvoji vis naujas formas » ? – Ugnė
- Išskirti sakymo ir pasakymo lygmenis. Kaip jie siejasi su skirtingomis erdvėmis? – Nora
- Kaip save apibūdina pasakotojas, kaip steigia save kaip subjektą? Koks jo santykis su pasakymo veikėjais? – Rūta
- Kaip pasakojime siejami skirtingo tipo diskursai (rašomas tekstas, fotografija)? Koks jų santykis su atmintimi?
- Ką reiškia matymo vs žiūrėjimo priešpriešos tekste? – Monika
Klausimai vertėjams:
- Kaip apsakyme varijuojama gramatiniais asmenimis? Kokias reikšmes šios variacijos sukuria?
- Kaip apsakyme varijuojama laiko nuorodomis? Kokias reikšmes šie pokyčiai sukuria?
- Mišelis kaip veikėjas ir Mišelis kaip pasakotojas: koks ryšys sieja pasakojamą istoriją (pasakymus) ir pasakojimo veiksmą (sakymą)?
- Kokį vaidmenį apsakyme atlieka rašymas ir žiūrėjimas? Kuo jie susiję, kuo skiriasi, koks jų santykis su pasakojimu ir suvokimu?
- Kaip interpretuojate pirmą ir paskutinę apsakymo pastraipą? Kas nutiko lapkričio 7 dieną, kas įvyko po to ir kas pasikeičia pasakojant tai, ką skaito skaitytojas?
Papildoma literatūra skaitymui:
N. Keršytė, Pasakojimo pramanai (Vilniaus universiteto leidykla, 2016), I dalies IV skyriaus p. 157-159; III dalies II skyrius Komunikacinė sąveika p. 364-366, 368-373.
x x x
III seminaras: E. Benvenistas „Įvardžių prigimtis“ (The Nature of Pronouns)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/03/E.-Benveniste-The-Nature-of-Pronouns.pdf
Klausimai semiotikams:
- Paaiškinti skirtumą tarp asmeninių ir neasmeninių įvardžių. Ką reiškia, kad jie egzistuoja tik kaip aktualybės? Į ką jie nurodo (referuoja)? Kuo skiriasi diskurso realybė ir „objektyvi“ realybė? – Karolina Rymkevič
- Kaip galima išreikšti asmenį nevartojant įvardžių? Kas teikia reikšmę parodomiesiems įvardžiams, prieveiksmiams? Ar vartojant bendratį gal būti išsakomas asmeninis santykis su pasakymu? – Monika Wolyniec
- Kuo neasmeniniai įvardžiai skiriasi nuo daiktavardžių, kas juos sieja? Ar gali būti diskursų, kuriuose nebūtų asmeninių įvardžių? Jei taip, pateikite pavyzdžių. Ar galima asmeninių įvardžių buvimą/nebuvimą sieti su tam tikro tipo diskursais? – Viktorija Nabažaitė
Klausimai vertėjų grupei:
1. Kaip Benvenistas apmąsto įvardžius: remdamasis konkrečiomis kalbomis [individual languages, langues] ar kalba apskritai [language in general, langage]? Kodėl? Kuo šios kategorijos skiriasi ir koks jų santykis su šneka [speech, parole]? – bendrai
2. Kaip Benvenistas vertina žodį „asmeniniai“ pavadinime „asmeniniai įvardžiai“? Kodėl? Kuo jie skiriasi nuo daiktavardžių? – Robertas Tubis
3. Kokias dvi instancijas numato įvardžio „aš“ naudojimas? Kaip tokiose situacijoje funkcionuoja referencija?- Saulius Venclovas
4. Ar asmeniniai įvardžiai būtini tam, jog pasakymas nurodytų į save ir į patį sakytoją? Jei taip, kodėl? Jei ne, kokiomis kitomis priemonėmis įvyksta šis nurodymas? – Deina Janeliūnaitė
5. Kuo skiriasi kalba kaip virtuali ženklų sistema nuo kalbos, kurią asmuo aproprijuoja, prisiima panaudojimui? Kurioje iš jų egzistuoja įvardžiai ir kodėl? – Ona Jarmalavičiūtė
6. Kuo trečio asmens įvardžiai skiriasi nuo pirmo ir antro? – Lukas Blynas
x x x
II seminaras: E. Benvenistas „Subjektyvybė kalboje“ (“Subjectivity in Language” in Problems in General Linguistics)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/02/Benveniste-Emile_Subjectivity-in-Language.pdf
Klausimai semiotikų grupei:
- Kuo panašus ir kuo skiriasi E. Benveniste‘o ir R. Jakobsono požiūris į kalbą, diskursą. Pakomentuoti, kaip šie autoriai supranta diskurso autoreferentiškumą? – Gabrielė Misevičiūtė
- Kokiais būdais gali pasireikšti subjektyvybė tekste? Kuo E. Benveniste‘o požiūris į subjektą skiriasi nuo Descartes’o ego bei fenomenologinio subjekto? – Elena Sprindžiūnaitė
- Pateikite pavyzdžių, su asmeniniais įvardžiais, kai: a) kalbantysis įveda atstumą tarp savęs ir pasakymo; b) kalbėjimo metu steigia tikrovę; c) priartėja prie beasmenio pasakymo; d) išsakydamas nuomonę kreipia dėmesį į kalbėjimo aktą; f) teiginiui negali būti taikomas vertinimas. Ar gali pasireikšti subjektyvumas nevartojant asmeninių įvardžių? – Rūta Vizbarienė
Klausimai vertėjų grupei:
- Kalbos instrumentiškumo problema. Kam šiandien dažniausiai priskiriama kalba – gamtos ar kultūros sričiai ? – bendrai
- Kaip Benvenistas supranta subjektyvybę ? Kuo kalbinis « aš » (Benvenisto ego) skiriasi nuo konceptualaus, filosofinio ego (pvz., Descartes’o ego) ? – Saulius
- Ką reiškia, kad dialogas – tai asmens buvimo sąlyga ? Apie kokį asmenį kalba Benvenistas ? – Rokas
- Kuo ypatingi asmeniniai įvardžiai? Kuo jie skiriasi nuo bet kokių kitų žodžių, daikta-vardžių, pa-vadinimų? – Deina
- Jei “aš”, arba galimybė įsteigti subjektyvybę, yra kalbos pagrindas, ką daryti su tokiomis kalbomis, kur nėra įvardžio “aš” ar tiesiog vengiama bet kokio asmeninio įvardžio? – Lukas
- Kuo pasakymai kaip performatyvai skiriasi nuo paprastų teiginių? Kodėl juos galima atlikti tik pirmu asmeniu? Aptarkite keletą savo sugalvotų performatyvių pasakymų pavyzdžių. – Ona
x x x
I seminaras: R. Jakobsonas „Lingvistika ir poetika“ (Baltos lankos, 2004, Nr. 18-19)
http://web.vu.lt/flf/n.kersyte/files/2023/02/Jakobsonas_Lingvistika-ir-poetika_studentams.doc
Tekste geltonai pažymėtos tos vietos, kurių nereikia skaityti (bet nedraudžiama perskaityti, jei norite).
Klausimai semiotikų grupei:
- Ką Jakobsonas vadina lingvistika ir poetika? Nustatyti jų tarpusavio ryšį ir išryškinti šių sąvokų problematiškumą. – Ugnė Žemaitytė
- Pristatyti Jakobsono išskirtas funkcijas. Kokiems diskursams (ne tik kalbiniams) jos gali būti pritaikomos? Pateikti pavyzdžių, nekartojant esančių tekste. – Nora Lapinskaitė
- Apibūdinti poetinę funkciją ir paaiškinti sekų bendramatiškumo principą. Kuo skiriasi metakalbinė ir poetinė funkcijos?
Klausimai vertėjų grupei:
1. Kuo skiriasi sinchronijos tyrimas nuo diachronijos? Sugalvokite bakalauro arba magistro darbo temų pavyzdžių, kurie priklausytų vienai iš šių sričių. – Lukas Blynas
2. Kuo skiriasi kalbinę komunikaciją sudarantys būtini elementai nuo komunikacijos funkcijų? – Deina Janeliūnaitė
3. Pasiūlykite savo sugalvotų pavyzdžių, kuriuose: – Lukas Blynas
a) Funkcionuotų ne vienas kodas.
b) Pirmą sakinio pusę dominuotų viena funkcija, o antrą pusę – kita.
c) Referentinė funkcija nepasireikštų išvis.
d) Nieko negalėtume pasakyti apie adresantą.
4. Kaip savais žodžiais paaiškintumėte, kodėl „Poetinė funkcija ekvivalentiškumo principą perkelia iš atrankos ašies į derinimo ašį“? – Saulius Venclovas
5. Kas yra „semantinis suartėjimas“? – Saulius Venclovas
6. Remdamiesi Jakobsono sistema, palyginkite du reklaminius šūkius: „Mažiau išleidi, o tiek sau leidi“ ir „Būk genijus, daryk kaip Eugenijus“ – Robertas Tubis
7. Koks santykis, anot Jakobsono, turėtų sieti poetiką, lingvistiką ir literatūrologiją? – Deina Janeliūnaitė
8. Pasvarstykite, kaip Jakobsono sistema gali būti aktuali nagrinėjant ne poeziją, o prozą. – Robertas Tubis
| Atnaujinta: 2023-05-23 01:102023-02-10 02:02